Wednesday 25 February 2015

Iittala Festivo - hankintalistalla

Tykkään suomalaisesta designista, ehkä hieman harmittaa että kiinnitän katseeni aina niihin vanhoihin klassikoihin. Luinpa jokin aika sitten juttua siitä, miten nuoret suomalaiset suunnittelijat eivät saa huomiota ainaisilta vanhoilta malleilta ja klassikoilta.

No, sitä samaa vanhaa olisi tulossa meille ainakin. Olen pitkään ihastellut Iittalan Festivo kynttilänjalkoja. Olen todennut että ne eivät ole halvimmasta päästä, varsinkin kun minä nyt haluaisin ainakin neljä tai viisi eri korkuista kynttilänjalkaa. Olen myös todennut et kirpparien Festivot lähentelevät hinnaltaan uusia, eikä kunto ole ehkä enää parhaimmasta päästä. Tästä on siis tulossa pitempi aikainen ostoprosessi.

Olen pieni hintahaukka. En ehkä pahin sellainen mutta kaikessa missä voin säästää, ostaen kuitenkin sen saman tuotteen kuin toisessa kaupassa, niin säästän. Tietenkään tämä ei ole fiksua säästämistä koska fiksu ihminen sanoisi: "ethän sinä säästä, sinähän ostat tavaraa jota et tarvitse. Eli kulutat rahojasi jokatapauksessa". Ehkä nimittäisin tätä sitten marginaalisäästämiseksi, kuulostaako jo paremmalta?

Koska nämä Festivon kynttilänjalat eivät ole hankinnassa periaattella "mulle, nyt, heti", olen seuraillut jo jonkin aikaa eri nettikauppojen hintoja.

Kynttilänjalat näyttivät olevankin loppu monesta nettikaupasta, mutta koska tässä ei ole mikään kiire, jään odottelemaan jos ne tulisivat uudestaan myyntiin. Hintaerot kun ovat useamman kympin luokkaa jos vertailee hintoja markettiketjujen ja kalliiden erikoisliikkeiden (hei vaan sinne Iittala Storeen) välillä. Olettaisin että samaa tuotetta on kuitenkin molemmissa tarjolla.

Just thinking about buying these really nice candleholders from Iittala. They look really classic and beautiful. And timeless. Just waiting to find these either really cheap in some fleamarket or on sale in some onlineshop (like that would happen any time soon!)






No comments:

Post a Comment